Dave Tarras
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BiographyTarras, born Dovid Tarraschuk in Ternivka, (a village in Teplytskyi Raion, Vinnytsia Oblast, Ukraine), was the son of a klezmer trombonist and Badkhn. He grew up playing a variety of instruments and surrounded by the music. He was conscripted into the tsar's army in 1915, but his talents as a musician kept him out of the trenches. In 1921 he emigrated to New York City, where he worked in a garment factory for a time. Eventually he found he could make money as a musician, and worked as a clarinetist in many of New York's klezmer ensembles. He also became the preferred accompanist to many popular stars of Yiddish theater and for some of the great cantors of the time period. In addition to Jewish music, he also recorded Greek, Polish and Russian tunes. His ability to play different styles was further masked by the use of pseudonyms on his recordings for Columbia Records. It is conservatively estimated that he participated in 500 recordings during his career. His skill and reliability enabled him to play for many years longer than the other klezmer pioneers of his day (Naftule Brandwein, for example had retired or left the business). Tarras' experience playing in the czarist military band, his ability to read music, and his excellent command of the Yiddish style made him a favorite among bandleaders. After klezmer music fell out of fashion following World War II, Tarras remained one of the few musicians to still record and play actively. His style has been characterized as smooth and dignified, with deliberate and rhythmical phrasing. His personal repertoire came from his Bessarabian roots and the influences of Jewish and Gypsy (Roma) music. Zev Feldman has credited Tarras with not only "Bessarabianizing" Jewish dance music, but also with replacing what had been the dominant tune style of the freylekh with the bulgar. At the beginning of the klezmer revival in the 1970s and 80s, Tarras mentored many young musicians who went on to become famous, including mandolinist Andy Statman. Tarras died of pneumonia in February 1989 in Oceanside, Nassau County, New York. He left two daughters (Brouny and Rose), a son (Seymour), and seven grandchildrens. |
BiographieDave Tarras est né Dovid Tarraschuk, à Ternivka, (un village dans Teplytskyi Raion, Oblast de Vinnytsia, en Ukraine). Il est le fils d'un tromboniste klezmer et Badkhn (bouffon-comédien qui officie lors des mariages pour divertir les invités). Il grandit en jouant divers instruments et toujours entouré de musique. Il est conscrit de l'armée du tsar en 1915, mais ses talents de musiciens le gardent hors des tranchées. En 1921, il immigre à New York, où il travaille un temps dans une usine de confection. Finalement, il découvre qu'il peut gagner sa vie en tant que musicien, et travaille comme clarinettiste klezmer dans beaucoup d'ensembles de New York. En plus de la musique juive, il a aussi enregistré des airs grecs, polonais et russes. Sa capacité à jouer différents styles étant masquée par l'utilisation de pseudonymes, sur ses enregistrements pour Columbia Records. Grâce aux archives, on estime qu'il a participé à 500 enregistrements au cours de sa carrière. Sa compétence et sa fiabilité, lui ont permis de jouer plus longtemps que les autres pionniers du klezmer de son temps (Naftule Brandwein par exemple), alors qu'ils avaient pris leur retraite ou quitté les affaires. L'expérience de Tarras dans les ensembles militaire du tsar, sa capacité à lire la musique et son excellente maîtrise du style yiddish ont fait de lui un favori parmi les chefs d'orchestre des ensembles. Après la Seconde Guerre mondiale, lorsque la musique klezmer tombe en désuétude, Tarras reste l'un des rares musiciens à enregistrer et à jouer encore activement. Son style est caractérisé par un phrasé lisse et digne, délibérée et rythmique. Son répertoire personnel provient de ses racines de [[[:Catégorie:Bessarabie|Bessarabie]] et les influences de la musique juive et tsigane. Zev Feldman a crédité Tarras, non seulement de musique de danse juive « bessarabiques », mais aussi du remplacement de ce qui était le style dominant : le freylekh, remplacé par le bulgar. Au début de la renaissance de la musique klezmer dans les années 1970 et 1980, Tarras fut le mentor de nombreux jeunes musiciens bientôt célèbres, y compris le mandoliniste Andy Statman. Tarras est mort le 13 février 1989 à Oceanside, dans le Comté de Nassau, New York. Il a laissé deux filles Brownie et Rose, un fils, Seymour et sept petits-enfants. |
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